3D projektavimo programų rekomendacijos ⚡ Trumpai:
- 3D projektavimo mokymai
Programos: - Pradedantiesiems (lengva įžanga į projektavimą): TinkerCad
- Kitas rekomenduojamas žingsnis po TinkerCad: AutoDesk Fusion360
- Mechanikos inžinieriams: Autodesk Inventor, SolidWorks
- 3D Animatoriams: Blender
- Produktų dizaineriams: Rhinoceros
- Programuotojams: OpenJScad
- Atviro kodo mėgėjams, parametriniam projektavimui: FreeCAD
- Naudoti planšetėje: Shapr3D
Visos nuorodos žemiau.
3D modeliavimo technikos
Skirtingomis kompiuterinio 3D projektavimo programomis galima išgauti panašius 3D modelių rezultatus, tačiau labiausiai, programas lyginant vieną su kita, skiriasi darbo metodikos, kaip tie modeliai yra sukuriami. Šias programas galima skirstyti pagal projektavimo būdus (technikas). Dėl paprastumo, pagrindines technikas išskirčiau tris, nors jų yra ir daugiau.
Standartinis modeliavimas (angl. “solid body modelling”)
- Projektavimo technika: Plokštumose braižomi 2D brėžiniai, kuriems priskiriami tikslūs matmenys ir erdvėje jie yra paverčiami 3D objektais. Ant naujai sukurtų objektų vėl braižomi 2D brėžiniai, kurie tampa išpjovomis ar kitomis formomis. Žingsnis po žingsnio braižant 2D brėžinius ir jiems priskiriant skirtingas funkcijas (pjauti, iškelti ar kt.) išgaunama galutinė forma.
- Kai kurios šio tipo projektavimo programos turi galimybę vieną kartą suprojektuotiems gaminiams automatiškai keisti matmenis, kurie iš karto atsispindi galutiniame objekte. Tai vadinama parametriniu projektavimu. Kiekvienas matmuo tampa atskiru parametru, kurį galima keisti ir modelis automatiškai atsinaujina.
- Kur naudojama: techniniai gamybiniai brėžiniai
Skulptoriaus tipo modeliavimas (angl. „mesh”, “sculpting”, “wireframes”)
- Supaprastinant terminologijas, šios modeliavimo technikos skirtingas atšakas suplaku į vieną skyrių.
- Projektavimo technika „Sculpting”: ją galima prilyginti skulptoriaus darbui trimatėje erdvėje. Paimama standartinė 3D forma (kubas, cilindras ar kt.) ir jis formuojamas funkcijomis, kurios valdomos kompiuterio pele pridedant arba atimant medžiagą. Tokie modeliai dažniausiai neturi tikslių matmenų. Ši technika naudojama kuriant įvairius objektus turinčius netolygias, organiškas formas.
- Projektavimo technika „Mesh, wireframes”: tokiu būdu sukurti 3D modeliai yra sudaryti iš vienas su kitu tarpusavyje sujungtų plokščių kvadratų arba trikampių (atitinkamai pagal skirtingas programas). Kuo didesnis jų kiekis, tuo tikslesnis atrodo galutinis rezultatas. Projektavimas dažniausiai pradedamas nuo primityvių formų, prie jų pridedamos papildomos briaunos, taškai, kurie gali būti judinami, tokiu būdu didinamas modelio detalumas iki galutinio rezultato (nuotrauka viršuje sudaro puikų to įspūdį).
- Kur naudojama: 3D objektų kūrimas virtualioms erdvėms, žmonių, gyvunų ar kitų gyvų būtybių projektavimui.*
*Svarbu paminėti, kad šia projektavimo technika galima kurti ir tikslius, matmenis turinčius, techninius, tolygių formų (primenančius „solid body”) objektus, tačiau skiriasi pati kūrimo eiga/metodika. Dažniausiai techniniams modeliams kurti yra patogiau naudoti „solid body” projektavimo technikas.
Plokštumų modeliavimas (angl. “NURBS”, “surfaces”)
- Projektavimo technika: šiuo projektavimo būdu pirminis objektas yra plokštuma, kuri neturi jokio storio. Plokštuma yra sudaryta iš taškų, kurie tarpusavyje sujungti briaunomis. Kiekvieną tašką ir kiekvieną briauną galima judinti bei sukti reikalinga kryptimi. Tokiu būdu išgaunamos tolygios, “glotnios” formos.
- Kur naudojama: Produktų dizainas (išorinės gaminių formos). NURBS gerai tinka projektavimui, kuriame reikia organiškų formų ir tuo pat metu tikslumo, pavyzdžiui, aviacijos inžinerijoje.
Kaip išsirinkti 3D projektavimo programą?
Svarbu suprasti jums reikalingą projektavimo būdą, atsižvelgiant į tai, ką norite sukurti. Tam tikroms užduotims geriau naudoti vienas programas, kitoms užduotims – kitas. Suskirsčiau keletą programų pavyzdžių pagal skirtingus panaudojimo būdus ir jose naudojamus projektavimo tipus:
3D projektavimo programa | Projektavimo technika (angl.) | Funkcijos, panaudojimo būdai | Sudėtingumo lygis | Kaina |
---|---|---|---|---|
TinkerCad | Solid body | Paprastiems modeliams be didelio tikslumo kurti. Projektavimas vyksta lipdant skirtingas formas tarpusavyje, o ne braižant tikslius brėžinius. Projektavimas naršyklėje. | 1/3 | Nemokama |
Autodesk Fusion360 | Solid body *parametric, surfaces | Tiksliems gamybiniams 3D modeliams ir brėžiniams. Yra skirtingų darbo aplinkų tiek “solid body” projektavimui, tiek ir “surfaces” formų kūrimui. Galima sukurti realistiškus objektų vaizdus, atlikti simuliacijas ir kt. Galimas parametrinis projektavimas ir visa projektavimo istorija (suklydus, galima grįžti atgal bei koreguoti ankstesnes funkcijas). Lengvas mokymosi procesas. Vis dar kuriama ir tobulinama programa orientuota į projektavimą gamybai, turi daug erdvių (CAM) modelių paruošimui CNC ar kitoms staklėms. Programa funkcijoms vykdyti naudoja resursus debesyje (“cloud based”). | 2/3 | Nemokama asmeniniam naudojimui |
Autodesk Inventor | Solid body *parametric, surfaces | Inventor yra pirmoji programa, po kurios buvo sukurta Fusion360. Ji liko plačiai naudojama mechanikos inžinierių. Turi daugiau “gilių” inžinieriams reikalingų funkcijų nei Fusion360. Sudėtingesnis mokymosi procesas. Programa stipriai išdirbta, jai jau 20 metų, nėra tiek daug tobulinama. Naudojama profesionalų. Programa funkcijoms vykdyti naudoja lokaliai kompiuterio resursus. Turi erdves (CAM) modelių paruošimui gamybai. | 3/3 | Mokama |
SolidWorks | Solid body *parametric, surfaces | Inventor atitikmuo. Ilgai egzistuojanti, išdirbta programa naudojama profesionalų mechanikos inžinerijos ar panašiose srityse. Mokymosi procesas nėra visiškai greitas lyginant su Fusion360. Turi erdves (CAM) modelių paruošimui gamybai. | 3/3 | Mokama |
Blender | Mesh, Sculpting | Galima naudoti tiek produktų kūrimui, tiek realistiškam pateikimui, 3D animacijoms ir kt. Blender dažnai naudojamas 3D filmams, “motion design”, kompiuterinių žaidimų ar kitiems virtualių erdvių objektams kurti. Labai sunki darbo erdvė pradedantiesiems, prie kurios reikia priprasti. Yra daugybė skirtingų funkcijų, tačiau neturi gamybos erdvių (CAM) modelių paruošimui. | 3/3 | Nemokama |
FreeCad | Solid body *parametric | Atviro kodo projektavimo programa. FreeCad yra visiškai nemokama Fusion360 ar Solidworks alternatyva, tačiau mokymosi procesas šiek tiek ilgesnis, o darbo metu yra daugiau “trinties”, programa nėra pilnai išdirbta, ja naudojantys dažnai tai pamini. Programos bazė yra Python programavimo kalba, todėl programuoti mokantys gali koreguotis tam tikras programos dalis. Programa orientuojama į konkrečiai parametrinį projektavimą, skirta kurti modelius, kurių matmenys bus dažnai koreguojami. Turi gamybos erdvių (CAM) modelių paruošimui. | 3/3 | Nemokama |
Rhinoceros | Surfaces *parametric | Išskirtinė programos savybė kurti parametrinius modelius plokštumų projektavimo technika. Tai reiškia, kad galite kurti organiškas formas, kurios gali būti koreguojamos jūsų nurodytais parametrais. Labai galinga programa, kuri dažniausiai naudojama produktų dizainerių darbuose. Programoje akcentuoju surfaces, nes tai yra pagrindas, tačiau yra ir “solid body” technikos. | 3/3 | Vienkartinis mokestis |
OpenJScad | Solid body | Projektavimas paremtas programavimo kalbos JavaScript sintakse. Kodu reikia aprašyti modelius ir tokiu būdu juos kurti. Reikalauja daug programavimo įgūdžių, tačiau gauti modeliai yra užimantys labai mažai talpos ir lengvai talpiname internetinėse svetainėse ar pnš. Galima kurti įvairias 3D modelių integracijas su kitomis programomis tinkle. | 3/3 | Nemokama |
Shapr3D | Solid body | Intuityvus projektavimas tikslioms detalėms. Galima naudoti planšetėje. Programoje yra funkcijų vizualizacijoms kurti. | 2/3 | 2 dizainai nemokami, po to mėnesinis mokestis |
*dauguma programų turi nemokamą planą arba nuolaidas studentams, mokytojams ar dėstytojams.
Kviečiu užsiregistruoti į mano organizuojamus 3D projektavimo mokymus.